Direktlänk till inlägg 11 mars 2017

Piorina Af Ranfstorp 1/4-1997 --- 9/3 2017

Av Kajsa - 11 mars 2017 14:45

Det var längesedan jag skrev något i bloggen. Tiden räcker inte till.

Men idag kommer jag skriva om vad som hände min bästa vän.

För jag orkar inte alla frågor .







Jag körde som vanligt ner till stallet för att morgon fodra. kl var ca 08:15

Jag regarerade på att det var så tyst när jag gick av bilen. Hästarna brukar gnägga och slå i boxdörrarna för de vill ha mat. Jag gick in och det första jag ser är att pippis box front är trasig. sen ser jag att hela väggen är borta mot sadelkammaren ( de som har varit hos mig vet var jag har sadelkammaren ) där ska va en gång att ställa upp hästarna i mellan pippis och calles boxar. pippi syns inte , hon börjar gnägga hest. Jag ser henne , hon ligger i gången på alla brädor och galler , hon gnäggar och försöker titta på mig , då hennes nos och ben ligger mot väggen till sadelkammaren och hon vill resa sig. försöker resa sig, men hon orkar inte , jag klappar henne och säger till henne att jag ska hämta hjälp, hon skriker efter mig. springer in , möter pappa han är vaken , skriker du måte komma , han skyndar sig. vi försöker ta bort de värsta bräderna så hon blir mer fri där hon ligger, jag vet inte hur länge hon legat men cirkulationen är dålig. Hon svettas och flåsar av utmattning. hon föröker resa sig igen men hennes ena ben kan inte få fäste i golvet. ( det står rätt ut i luften) pappa har gått in för att väcka min mamma. jag börjar ringa efter djurambulans och alla veterinörer jag kan komma på. men ingen svarar. skriver till och med på FB , måste få tag i någon som kan hjälpa oss. pippi samlar kraft , letar efter mig med bliicken , jag får inte gå ifrån henne , då skriker hon. Mamma ringer 112 , de säger först att de ska skicka efter djurambulans men sen ringer e upp igen och undrar om vi fått tag i de, vilket vi inte fått. En brandman kommer , han inser ju att vi inte kan göra de själv. Under tiden får jag tag i en distriktsvet , hon lovar att komma . ( från klippan) jag ber henne skynda sig , pippi orkar snart inte mer.  jag ser att hennes ben ser konstigt ut men jag vill inte inse det. hon börjar lugna sig då jag sitter med henne. Jag måste hämta mer strö så vi kan strö upp i gången så hon får mer fäste när vi ska vända henne, som hon ligger nu kan hon inte resa sig.Fler brandmän kommer de får tag i någon från djurambulansen . nu har det gått minst 1 timme.  Killen i luren säger att vi ska vända henne . jag håller hennes huvud, de tar benen. vi vänder och då hör jag hur de säger , hennes ben är nog brutet. Jag ser att de blöder från hasen , det ben som stod rätt ut innan. Jag fårett bandage av en brandman och lägger om det. Hennes kropp är svullen och andningen är väldigt ansträngd. Jag sitter vid hennes huvud ochklappar henne, säger att allt blir ska du se . Fölet i magen sparkar, tänker att den lever . ringer vet igen... hon har inte kört från klippan. ca 40 min sen jag bad henne kasta sig i bilen. Där sitter jag med min döende häst i famnen och hon har inte kört än. Skriker nog en massa till henne. Skiter jag i . Min häst dör för fan. Pippi vill resa sig men vi måste hålla henne nere pga benet säger brandmännen, de såg väl att det var av, jag trodde inte på de, innerst inne visse jag . men jag vill inte visa något då pippi känner mig så väl, måste försöka hålla mig lugn.


Veterinären kommer , jag orkar inte gapa på henne , hon undersöker pippi, tittar på mig och säger att benet är av, jag ser hur hon kan röra benent i en onaturlig vinkel under hasen .jag frågar om man inte kan laga henne, kosta vad det vill. nä det går inte säger veterinären.


Vterinären hämtar smärtlindiring och lugnande , jag matar pippi med morötter och kliar henne i öronen för det älskar hon, hennes huvud blir tyngre i min famn. Hon ger upp, jag ser hur hennes öga tåras. Hon gråter nog , det låter konstigt men jag tror de var tårar, Jag klappar henne och tröstar . Pussar henns mule och ögonlock. Veterinären sätter kanyl , ger henne avlivningsvätskan.


Hennes huvud blir tungt jag känner hur andningen blir svagare till slut andas hon inte mer. Där sitter jag med min bästa vän i famnen. Jag vågar inte titta på hennes mage, rädd för vad jag ska se. Jag inser att alla har gått ut på gården , brandmännen kör sin väg. Jag kan inte gå där ifrån...hon är borta. Min bästa vän . 16 år är inte tillräckligt, du skulle leva i många år till.


Jag kan inte förstå vad som hänt , veterinären trodde hon rullat i boxen och fastnat och sen fått panik och fastnat med benet ur genom boxfronten och att benet gått av då. sen har hon försökt resa sig men inte kommit upp och haft ner den andra väggen också.


Pippi var en häst som man bara får engång i livet. En riktig vän och hade ett hjärta av guld, Hon ville så gärna resa sig för min skull , hon ville så gärna vara där för mig som hon brukar. Jag skulle kunna skriva en bok om pippis liv . Då hon hittat på så mycket genom dessa 16 år. Hon har gett mig så mycket glädje . Vi har gjort så mycket tillsammans att ska jag skriva allt så kommer jag sitta här i minst ett år.


Du fattas mig pippi . Jag hoppas du fått din frid och får va med dina föl och vänner i himlen . Jag hoppas du står där och väntar på mig när mitt liv tar slut så vi kan vara tillsammans i evigheten . Jag älskar dig Pippi vila i frid .






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kajsa - 22 mars 2015 16:07


Glömde en bild jag fick på Rapido  

Av Kajsa - 22 mars 2015 15:44


Pandora har åkt till sitt nya hem och allt gick bra. Hon blev besiktigad och veterinären tyckte hon var super vacker med super gångarter. Alltid roligt att få bra kritik på sina uppfödningar. Jag och gubben körde upp henne till Sölvesborg. Gick sn...

Av Kajsa - 28 december 2014 13:53

Pandora har blivit tingad och ska flytta i mars . :) hon går ju med Petra på dagarna och har egen box på natten. Vill inte bara skilja de snabbt utan det ska helst så naturligt som möjligt . Egen box fick hon pga att Petra ville ha all mat själv. I...

Av Kajsa - 24 oktober 2014 22:08

Hon är helt underbar den dära :) Synd hon inte blir stor häst isf hade hon nog blivit kvar...:) Så otroligt mild. Barbro var och vaccinera och chippa och fixade allt för pass. Hon var så snäll lilla Dora :) Hoppade till lite när Barbro tog t...

Av Kajsa - 30 juni 2014 13:36


Pippi har kastat...fött dödfött föl...när hon gått 340 dygn åkte jag faktiskt iväg till Semistationen för att kolla hur det stod till. Stor livmoder inget föl...Har inte sett något tecken på att hon fölat varken i boxen eller i hagen...hon har inte v...

Ovido - Quiz & Flashcards